zig zag

selamat dtang..nanti mai la lg k...

Monday, May 14, 2012

ahli2 club Pn Putri

nie ahli2 yang mendafta masuk klab Pn Putri nie...
ha~~ jom kiter knal2 k....
sape nk no phone ke...nk add fb ke...boleh la ye...
hu hu,,,,

  
  ok2 nie ak ....cik bell n puan putri ok..... 
jom kite zoom cik bell


 
hah nie dia cik bell...sahabat dunia akhirat ak....ha ha ha... 
ak do kn  semoga segala urusan dia di permudahkan dan bahagia slalu.....
same jugk ngan saing2 ak yg lain...amin~~

hah...nie puok2 pejo...
dari kiri linda..liza..dila..pejo..wanie..n asmah...

hah nie model2 klas...
dari kiri ain..kak ina..syarah...afzan...noreen...fariza

nie antara yg sopan2 
kiri : kak mala n nabilah rozuan...

nie sorng lg sopan je...azimah

nie puak2 dkat la...
kiri : cik leh..bell..kak syu..kak nana n cik su

nie wanie tapi panggil angah roben 
kawan baik kepade "kawan baik ak" ha ha ha
jngan marah ye angah

nie budak yg sllu bz n macam cipsmore...
si bju hijau....tijod....

nie moxx chan n zaiah....

nie yong n wanie the geng
puok2 paling lawak...
kiri : azi..asmah..yong..wanie...lom cikup nie

rubi n lala :))

nasib baik tk tetinggal...
pijah n mila...

nie la kami semua....
hiju paling kiri eca..ijau sblh tu ara..
oren bawah skali kak kl

hah tu je gamba...sorie yg gamba ye dalam ramai2 nie...
ak aser ak da amik gamba semua orang...
tapi tk jumpe cari..... sob2... :((
jnagn mara ye....
sayang ko orang semua...

peringatan!!
amaran keras!!
sape yg perasan tentng sesuatu..diam2 je..
jangn nk wat2 tanyer ok....
ha ha ha


sampai sini je dulu k...
caw...asssalamualaikum...
~ERZA SHAFIKA~
Chill : )

kejutan untk DR

baru2 nie pn putri da dpt tambahan nama...
dulu Putri Afzan Maria Binti Zulkifli
skrg da jd DR Putri Afzan Maria Binti Zulkifli
huh osem!! ingt snang nk tambah nme tmbahn mcam 2...
klu nk sngat ltek nme anak je la.... :P

ha..dulu cute macm nie ... :DD
sekarang serius macam nie....
tp cute jugak,,, :PP

tapi ye mrah panggil ye doktor...
panggil puan je ye cakap.... :P
so semperna name tambahan ye tu n ye lecture pling sempoi....
kiter org merancang sesuatu....
hu hu.... jap2 ek...nk upload

hah nie la tuan nyer...
ngh ye khusuk mengajr...
kiter orang klua klas tibe2..
tekejut dia....

hah...tibe2 sprise~~!!!!!
hu hu....

tk terkate ape2 dah die....
nk nangis aser mase nie :))

nie special untuk dia....
ok tk??

nie bby boy ye...
xcited dak nie....
rezeki.... :PP

kebetulan bdy si wani nie...
jimat kos kire wat skali je...hu hu


 nie ak ye n cik Bell
hu hu...i paling comel...
(@_@) mate ke atas tangan ke bahu

nie la kels kiter orang...
:P lurve u all la <3

nanti nk wat satu entry psal budak2 klas la plak...
hu hu...
da nk bis da blaja...
kejap je aser....
:))

sampai sini je dulu k... 
caw...asssalamualaikum...
~ERZA SHAFIKA~
Chill : )

Thursday, May 10, 2012

finance

da lame tk jumpe puan...
rindu ye...he he he....
sebelum masuk kelas kiter orang dpt tu penyelia praktikal n tesis..
sape dapt puan mmg untung la.....
sape2 pon kiter redo je la k... ;P

kelas mula dengan kuliah mengenai bujet...
puan sentuh sikit n bagi contoh2 jadual bujet...pening (@_@)
pastu masuk kuliah baru pasl finance ....
aper kandungan ye....hmmmm :-
- perbelanjaan mesti kurang dari wang yang dikumpul
- cari perbelanjaan asas (gaji n bil), dan cari macam mane nk kekalkan duit masuk
- cari punca pendpatan dan perbelanjaan yang paling besar
-

sampai sini je dulu k...
caw...asssalamualaikum...
~ERZA SHAFIKA~
Chill : )

Tuesday, May 08, 2012

dekan

minggu nie klas di batal kan dan diganti pada hari jumaat....
ha ha ha...maap ye puan....
ri nie ader majlis...
hah??majlis ape??
hah... jap2....


ha ha ha...nie la....

tetttt....nie la yg lst kot dpat....nie pon kire nasib baik dpat tau...

Allhamdullillah Ya Allah ak bersyukur dengan segala nikmat mu....
teruskan menyokong saye...yeah...macam aper tah...

sampai sini je dulu k...
caw...asssalamualaikum...
~ERZA SHAFIKA~ Chill :)

Monday, May 07, 2012

lukis plan

semua da siap....
bujet...polisi...carta organisasi...job discipsion...
hmmm ape lg ye....
ooh lukis plan......

so minggu nie kiter orang kne berfikir secara kreatif...inovatif dan segal2 nyer la....
kami pon mule memerah orak untuk pikirkan bentuk bangunan....
bilik2 di dalam bangunan tersebut....
susun atur bilik2 tersebut n macam2 lg....

mule2 kiter orang kne list kn bilik2 yg kne ader...kami pon mule list kn segala2 nyer...
- kels kanak2                                              - kelengkpan lain
   * bilik bayi                                                  * pejabat
   * 1 tahun                                                    * ruang menunggu
   * 2 tahun                                                    * bilik guru
   * 3 tahun                                                    * surau
   * 4 thun
   * kelas muzik
   * kelas renang

- bilik2 yang perlu ada                               - lain2 yg tk wajib
   * tandas (knak2 n dewasa)                       * bilik guru program tmbahan
   * bilik mandi bayi                                     * bilik menyusu
   * dapur                                                    * bilik rehat guru
   * bilik makan
   * bilik mandi
   * bilik persalinan          

mula2 nk buat 2 tingkat...pastu nk letak bahagian pentadbiran kat atas....
kelas2 kat bawah sbb tk nk knak2 main tangga dan de kecermelangn...
kami pon mula la melukis 1st flor n second flor.....pstu nk gabung masalah plak....
kami pon ubah balik jdkan satu aras je...macam2 jd...tk cukup ruang la...
susunan tk logik la..sbb tandas jauh dari kelas...dapur n bilik makan jauh2....

da siap rancang mula la lukis...lom siap lg Pn putri ade bg 1 link untuk lukis on9...
dalam tu bleh tengok 3D...osem!!!... ni link ye..... http://www.homestyler.com/
mula la melukis...semangt nie wat...mula kn dengan dinding....
da siap semua....skali nk letak pintu...sangkut...tk muat..he he he...
rupenyer nie program pelukis plan yg guna...ukuran di kne betul...pintu 3 kaki...
ha ha ha...gelak besa la ak....mula la mencari akitek, ye la nk tau ukurn sebenar untuk tdika...
pas tu putus asa...mula la nk wat model 3D..da pikir nie...kne cari kotak bebanyak...
cari pencungkil gigi n macam2...ha ha ha ha

last2 wat 100x150...n mula la semuanya....khirnya nampk bentuk bilik2....
pastu mula letak prabot2....suke sngat pa nampak bentuk....
nt tengok??? hah...jap2 nk up load k....
hah~~ amacm osem tk....
pening wat nie woooo (@_@)

ape?? kecik??...aaa jap2....ce klik link nie....
haa...ok tk?? kat situ boleh zoom2....nk tngok prabot dekt2...zoom je...hu hu hu
tu je la yg ak mampu...hu hu...
arap Pn setuju.... :D


sampai sini je dulu k...
caw...asssalamualaikum...
~ERZA SHAFIKA~
Chill : )

Sunday, May 06, 2012

polisi

polisi ini di cipta untuk memudah kan semua pihak...
polisi ini juga merupakan syart atau keendak pihak tadika....

Kemasukan
-          Kanak-kanak 0 sehingga 4 tahun sahaja.
-          Kanak-kanak yang normal
-          Hanya ibu bapa/ahli keluarga yang mendapat kebenaran daripada ibu bapa dibenarkan menjumput kanak-kanak pulang.
Yuran
-          Yuran pendaftaran.
-          Yuran bulanana 
-          Yuran tidak akan dipulangkan sekiranya ibu bapa ingin mengeluarkan kanak-kanak
-          Yuran bulanan hendaklah dibayar selewat-lewatnya 4 hari bulan setiap bulan.
Kurikulum
-          Kurikulum yang digunakan adalah kurikulum PERMATA
-          Idea daripada ibu bapa akan diambil kira dalam melaksanakan kurikulum
-          Penilaian ke atas kanak-kanak akan diadakan pada setiap bulan
-          Taska akan mengikut perkembangan Kurikulum PERMATA. Jika terdapat perubahan pada kurikulum ini, pihak taska akan mengikut perubahan tersebut
Keselamatan
-          Pemberian ubat-ubatan adalah atas kebenaran daripada ibu bapa. Ibu bapa perlu menandatangani surat kebenaran pemberian ubat-ubatan
-          Jika terdapat sebarang masalah kesihatan kepada kanak-kanak, ibu bapa akan dimaklumkan oleh guru
-          Alat pemadam kebakaran perlulah diperiksa tarikh luput dan diisi semula mengikut tarikh yang dinyatakan
-          Bangunan taska dilengkapi dengan alat penggera kebakaran
-          Pastikan tidak terdapat objek-objek yang boleh mengundang bahaya kepada kanak-kanak berada di tempat tidak sepatutnya dan mudah dicapai kanak-kanak
Kanak-kanak
-          Bayi berusia 0 sehingga 2 tahun
-          Nisbah guru kepada bayi adalah 1:3
-          Kanak-kanak 3 sehingga 4 tahun
-          Kanak-kanak diwajibkan memakai uniform taska pada hari Isnin sehingga Rabu
-          Kanak-kanak diwajibkan memakai baju sukan  dan baju renang pada hari Khamis
-          Kanak-kanak diwajibkan memakai baju kebangsaan (baju melayu, kurung, dan baju kebangsaan mengikut kaum) pada hari Jumaat
-          Aktiviti kanak-kanak sama ada aktiviti dangan bimbingan atau bebas akan dipantau oleh guru sepenuh masa
Persekitaran
-          Pintu dan tingkap taska perlulah dilengkapi dengan gerigi yang diluluskan oleh pihak bomba
-          Permukaan lantai dilapisi dengan tikar lembut
-          Alat permainan di taman permainan perlulah bebas daripada karat
-          Kawasan taman permainan dilengkapi tikar getah
-          Perabut perlulah mengikut ketinggian kanak-kanak
-          Kawasan tempat tidur bayi perlulah dipastikan bebas bunyi bising
Ibu bapa
-          Penglibatan ibu bapa sepenuhnya dalam aktiviti tertentu seperti hari sukan, hari anugerah kecemerlangan dan hari terbuka
-          Ibu bapa perlulah menyediakan barang keperluan bayi seperti susu dan lampin
-          Sekiranya ibu bapa pempunyai sebarang masalah dengan pihak taska, perlulah dimaklumkan kepada penyelia taska
-          Ibu bapa perlulah memberitahu pihak taska terlebih dahulu sekiranya terdapat ahli keluarga selain yang dibenarkan ingin mengambil kanak-kanak pulang
Guru/Staf
-          Kelayakkan untuk menjadi  guru adalah berdasarkan syarat-syarat yang telah ditetapkan
-          Guru perlu menghadiri kursus-kursus yang telah diaturkan oleh pihak taska
-          Sekiranya guru tidak dapat menghadiri kursus, perlulah disediakan surat tunjuk sebab. Hanya alasan yang munasabah sahaja akan dipertimbangkan
-          Guru tidak dibenarkan membuat kerja sampingan semasa bekerja di sini
-          Guru tidak dibenarkan bergaduh sesama rakan sekerja. Sebarang ketidakpuashatian  perlulah dilaporkan kepada penyelia taska
-          Guru tidak dibenarkan menghukum kanak-kanak
-          Guru renang dan muzik perlulah merupakan individu yang pakar dalam bidang masing-masing
-          Sekiranya guru tidak dapat dating ke taska, perlulah memaklumkan kepada penyelia taska selewat-lewatnya sejam sebelum waktu kelas bermula. Surat cuti perlulah diserahkan pada hari seterusnya

Masa dan Jadual Waktu
-          Waktu operasi taska adalah daripada 7.30 sehingga 8.30 malam
-          Pihak taska tidak menyediakan pengangkutan untuk menjemput atau menghantar kanak-kanak ke rumah masing-masing
-          Jadual waktu guru-guru disediakan oleh guru besar
-          Jika terdapat sebarang bantahan berkenaan dengan jadual waktu, guru perlu memberitahu kapada guru besar
           -          Guru-guru dibenarkan untuk mengubah waktu sesama sendiri dengan kebenaran guru besar.

tu je dulu k...
:P

sampai sini je dulu k...
caw...asssalamualaikum...
~ERZA SHAFIKA~
Chill :)

bujet

entry nie semuanya pasal duit....
dari mula sampai akhir mmg duit aje....
al-kisah nyer dari modal nk bukak tdika,
sampai belanja bulanan...sampai belanja akhir thu
dan aktiviti tambahan lain....

ok2 mula2 kiter citer pasal modal....
masalah dalam nk agak2 modal....
ye la banyak kot yg nk kne amik kire....
bende tk banyak tapi nilai tinggi....
-tanah
-lukis plan
-bahan nk bina bangunan
-bahan nk hias tadika (playground, cat murel)
-bahan asas (rak buku,meja,kerusi,alatan klas, alatan dapo)
-bahan pengajaran (buku cerita, kertas, ABM)
-bahan pembelajaran (buku aktiviti, atat tulis)
-bahan kelengkapan lain (pejbt,tandas,surau)
haaa...tu baru skit....mana nk cari duit tok semua tu...

pas modal yuran bulann plak....yuran bulanan nie yuran yang mak ayah
perlu baya pada awal bulan....yuran nie penting....
kenape perlu baya yuran nie....:-
- nak beli barang2 makanan
- nk beli alat2 ganti kanak2 (berus gigi, alat tulis)
- nk guna untuk baya gaji pekerja
- nk guna untuk bayar bil2 bulanan (bil air, bil api)
- nk guna untuk aktiviti bulanan (majlis hari jadi)

yuran bulanan je tk cukup....untuk aktiviti tambahan kne ader yuran tambahan jugak...
yuran tambahan nie akan dikutip pada masa tetentu sahaja....biaser nyer yuran nie akan
dikutip maser ader nk buat sesuatu acara....
- hari sukan
- hari konvo
- lawatan 


hmmm pastu yang paling penting peranan akuntan....
dia perlu make sure pendapatan lebih tinggi dari pembelanjaan...
kalau tk lingkup la tadika o taska tu....
aktiviti akan dibuat jikalau akauntan meluluskan bujet pembalanjaan..
akauntan juga perlu mengawal duit yang masuk dan keluar....


sampai sini je dulu k...
caw...asssalamualaikum...
 ~ERZA SHAFIKA~
Chill : )

Thursday, May 03, 2012

tadika M n M

dulu mula2 masuk UPSI nk marah sangat.....
kadang2 tepikir knape ak pegi pilih U nie....
kos PAKK lg....huh~~~!!!
sampai sekarang pon ak tk brape nk terim hakikat nie....

tapi sebb ader saing2...lupe la jugak bende tu....
lg2 ader cik bell....sbb dia rajin skit...hu hu
dulu pernah pikir nk lari dri UPSI...mmg da tekad...
tapi pikir mama n abah....hmmm tk pe la....
bila da lame blaja ak pon pegng pada prinsip...
ak ikot je la flow hidup nie....
mesti ader hikmah di sebaliknya....
ak just doa supaya hati ak terbukak untuk bende nie...

sbenrny bukan aper....
marah la sbb cita2 yang di idamkan tk dpt nk d capai...
lari jauh kot....aper cite2???...biarla rahsia....he he...
lagi pon, tk suke sangat ngan budak...mule2 tu excited la...
da 10 minit malas da la....lagi2 budak2 yg jenis ngade2...
huh~~ geram sangt2...

sekarang da nk abis blaja mula tepikir pasal kerja....
dulu slalu acuh tk acuh.....tk pe abis nie ak jadi cikgu pra skola je....
lg pon da biser ngaja pra....<--- anak cikgu pra sekola katekan....

sekarang macam tk nk masuk kerajaan plak....
nk bukak tadika sendir....boleh tk??
pastu tukang masak...mama....
tukang kebun abah....
ha ha ha mesti ko ckap kejam giler,,,,
tp nk jugak.....nie supaye di orang tk lari jauh....
klau di orang bosan boleh buat keja kat tadika je....
janji di orang dpan mate ak....
:) sayang di orang sangat2....
lg pon mama suke masak...
abah suke bele2 binatang n tukang2...
n dua2 suka bercucuk tanm.....

haaa...ten...tenten...

lagi2 da join klas nie...macam seronok je ...
organize 1 tadika sendiri...semua ikut cakap kita....
mula2 reka nama tadika....pastu lukis plan....
pastu buat polisi...cari pekerja....
semua kita yg tetapkan....ha ha ha

tapi nk bukak tadika sendiri tu macam gelap je....
macam mane nk buat pinjama puluh2 ribu...klu tk keje...
macam mana nk bukak tadika....
pasal keyakinan jngan risau ak yakin boleh hendel tadika tu....
cume pasal duit2 nie tk sure...nk wat cam ner ek?

tadika yg ak nk bukak nie tk nk canggih2...
sbb ak nk bukak kat kg...tempat asal.....
taraf hidup pon tk berapa nk tinggi....
just niat nak membantu....
walaupon tk canggih...alatan cukup....
ha ha ha...slow2 upgrade la.....
amacam??? ok tk...
he he he....doa kn la...arap2 termakbul impian ku ini~~
Amin~~!!

sampai sini je dulu k...
caw...asssalamualaikum...
~ERZA SHAFIKA~
Chill : )

Tuesday, May 01, 2012

nk cari pekerja....

da siap carta organissi....
maser nyer untuk mengisi carta orgnisasi....
bila carta da siap.... ader jawatan kosong yang mne kite orang tk mampu nk pegang....
so kne la cari pekerja lain....
nk cari pekerja tu macm mne???
nie topik yg akan di hurikan dalam entry nie....

puan cakap sediakan "jobs description"...
dalam tu letak semua sekali....mula dengan :-
- jawatan yang di tawarkan...
- gaji yang disediakan
- apa tugas2 mereka...berapa jam waktu bekerja
- apa yg perlu mereka lakukan (hal-hal yang di luar jangkaan)
- syarat2 kelayakan
- peraturan2 taska @ tadika
- borng pribadi untuk pemohon isi

puan suruh tulis semua nie sbb:-
- nanti tiba2 berlaku sesuatu di orang tk nk betanggung jawab...macam budak berak dalam kelas....
  pembantu guru suruk mak cik cleaner,,,mk cik cleaner suruh pembantu guru...ish2...last2 skali gado...
- syarat taska atau tadika....macam dtang tepat pad waktunya...mana kawasan larangan...n semua2 yang di
  kehendaki oleh pihak taska la.... 
- syart kelayakan tu untuk rujukan pemohon, biaser nyer syarat kelayakan tu umur...status...tahap 
  pendidikan n semua2 yg pihak taska nk tau....


pastu bincng lak care nk hebohkan pencarian pekerja nie.....
macam2 yang kmi pikirkan....boley la sikit2....
antara cara untuk hebohkan nya....ialah :-
- menggantung banner
- menyebarkan flyers
- membuat web page
- membuat iklan di facebook
tu je la kot buat maser nie.....


sampai sini je dulu k...
caw...asssalamualaikum...
~ERZA SHAFIKA~
Chill :)

carta organisasi

nie minggu ke tiga dalam kelas pengurusan dengan puan puteri...
kali nie klas kat BE 9.... sedap skit...bangunan baru....

masuk klas je kiter orang pon kongsi2 cerita n stat blajar....
minggu nie blaja pasal carta organisasi....carta nie tolong pekerja untuk tahu kepada siapa dia patut rujuk dan pada siapa dia boleh mengarah..hu hu... ok puan putri bagi kuliah dan menerangkan kedudukan orang paling penting dalam membuat keputusan, bilangan pekerja yang di perlukan untuk memastikan segalanya berjalan dengan lancar..

puan putri ada bagi contoh2 carta nie...adey yg kecik je dalam tu ader pengusaha, guru n pembantu guru...ada carta yang besa ader pengusaha, pengetu, guru, pembantu guru, tukang masak, tukang kebun, tukang bersih dan guru2 luar untuk program tambahan.. bila kuliah selesai puan suruh kiter orang wat carta kiter orang sendiri....ha ha ha mula la pikir ak nk jadi boss je...goyang kaki....

bila da duduk dalam group macam2 jawatan yang kluar....tapi kiter orang tk buat banyak pon....
ader pengusaha (kami2 la tu.. : P)...pengetua...guru...guru luar untok program tambahan....pembantu guru dan tukang masak n tukang kebun....


hah nie contoh carta organisasi taska kiter orang....

jawatan je banyak...orang same...mejoriti kiter orang je yang konker semua jawatan tu....he he... tu pon da banyak yang di kurang kan....hu hu...susa la kalau angan2 tk selari denga reality nie....:P


sampai sini je dulu k...
caw...asssalamualaikum...
~ERZA SHAFIKA~
Chill :)

Monday, April 30, 2012

jenis taska o tadika

nie step pertama dalam buat proposal...iaitu pilih jenis taska....
minggu nie bincng pasal proposal...kiter orang di beri pilihan sama ada nk buat taska, tadika atau kedua-duanya sekali..

kiter orang diberi pilihan nk bukak perhikmatan yang macam mana...
:- nursery
:- satelite child development
:- before and after school
:- child care development (home)
:- inflant care center
:- day care and child development
:- family care
:- home care

malam tu kiter orang buat mesyuarat tergempar...ye la nk bukak taska kate kan...
semua kiter orang bincangkan dari tempat...jenis perhikmtn n semua2 la...

setelah berdebat dan berbincang kiter orang nk bukak taska...tk nk tadika sbb taska cpat kaya...ha ha ha (gelak jahat) bincang plak jenis taska, last2 amik day care and child development...so kiter orang wat taska yg bukan stakat menjaga budak2 je...tapi memberi pendidikan jugak....

kiter orang teruskan dengan step ke dua iaitu tengok kawasan...azi ckap kat area rumah dia ada satu perumahan baru bukak...tk de taska lg kat kawasan tu...so setelah pikir2 kiter orang stuju je...jd tempat taska kami kat Kajang...dekat je ngan rumah azizuddin....

sebelum nk wat taska...kiter orang cari dulu taska o tadika yang dah ader....kalau da banyak rugi je bukak taska lg....tengok2 ader tadika je...taska belom ader...hu hu da nampak lombong emas....kiter orang kaji kelemahan dan kelebihan tadika tersebut dan cuba buat kelainan pada taska kami untuk tarik perhatian ibu bapa...

kiter orang pon buat survey ader berapa berapa keluarga ader kat sana.... ramai keluarga yang baru kawin n ader anak kecik atau orng2 tua je yg menetap kat sane... ye la kalau orang tua ramai sape nk masuk tska kiter orang kn...kiter orang kaji purata pendapatan sesebuah keluarga..kalau keluarga kaya banyak nk tawar kn program tambahan...bina taska yg besar n canggih2...

pastu nk wat kelebihan tadika....mula2 pikir program tambahan tu je yg nampak....kiter orang pilih nk ader kan program mengaji atau kem solat, program bermain alat muzik (piano) dan kelas renang..seimbang skit ader duniawi n akhirat nye....kiter orang pilih muzik sbb kanak-kanak mudah belajar kalau dengan muzik...kalau kanak-kanak tu pandai main muzik n berenang, mereka cepat belajar sbb mereka cerdas dan mengunakan keseluruhan otak untuk belajar..

da siap program tu kiter orang list kan plak ciri2 taska tu...contoh nya wktu beroperasi, kurikulum yang digunakan, kaedah pembelajaran untuk kanak-kanak mengikut umur dan sebagainya....rase seronok nk bukak taska...tapi sebenarnya ak tk snggup... : P ha ha ha

sampai sini je dulu k...
caw...asssalamualaikum...
~ERZA SHAFIKA~
Chill :)

tiba nya seksaan

kali ke dua jumpa....
seperti yg di jangka kan asgment datang menyerang...
bertubi2.....
ha ha ha

tk l banyak pon...2 je asgment nyer
no 1- proposal untuk bukak taska atau tadika atau ape2 je la....
no 2- penulisan refleksi...ni yg ak duk tngah wat nie...yg ko orng duk bace ni...

minggu nie kiter orang pon wat group, cari la ahli group...
setelah di tilik n nilai terbentuk lah group nie ahli2 nyer ialah;-
-azizuddin
-nabila (cik bell)
-mila
-fizah
- last skali ak la... -.-


dalam klas kali nie puan puteri ader bgi satu kertas yang mengndungi step2 nk buat proposal.. jdi setiap minggu kiter akn buat ikot step tu....ingat da ader tu senang la....tpi upernye susa jugak -.-... ha ha ha... banyak  yng nk kne bincang dan wat keputusan...

yang refleksi plak individu...mula2 malas sngat nk wat blog...da siap taip 500 perkataan satu miggu kot...
pastu semua macam buat dalm blog...ak pon pikir nk print tu.....huh~~~ kedekut kn....biler pikir2 balik ak pon buat blog nie....jadi la 2 kali kerja...taip lg skali dalam blog nie...ha ha ha...

paper pon arap2 blog nie dapat trik puan putri untuk memberi markah yang agak2 tinggi...saye tk nk seratus pratus...dalam 90 pratus tu pon ok....ha ha ha...:P

sampai sini je dulu k...
caw...asssalamualaikum...
~ERZA SHAFIKA~
Chill :)

kali pertama bertentang mata..

kali petama jumpa...klas kiter orang ader msalah plak....
kiter orng kne add satu lg klas yang di ajar oleh puan Putri jugak....
tapi ader masalah dengan kedudukan jadual..
so mula2 jumpe je tros bincng pasal jadual...nk tuka jadual ikot minor masing2...
pening tengok jadual n pikir tempat nak buat klas....
nasib baik hri tu setel jugak....Alhamdullillah...
jadi kls pengurusan program awal kanak-kanak nie jadi hari rabu pukul 2 hingga 5 petang...

macam biaser la klas pertama kiter berborak2...knal2....
puan putri berkongsi cerita tentng kehidupan di sana...
bnyak halangn dan kelebihan nyer....
kat sana susah nk cari makanan halal..
taraf hidup yang tinggi...
dan komunikasi....
tapi puan ckap sistem persekolahan kat sane bagus....

pastu citer psal belajar kat sne...masalah bahse mmg masalah la...
ha ha ha...
masuk plak cerita anak ye sakit.....n macam2 lg la...
tibe2 mase abis....ok...jumpe next week ye...ha h

sampai sini je dulu k...
caw...asssalamualaikum...
~ERZA SHAFIKA~
Chill :)

Saturday, April 28, 2012

risau..takot..

asgment pasl subjek nie sangat menakut kan....
semua nie citer dari senior2 la....
kate nyer asgment sush...berat sangat2...
ha ha ha....

kate senior...
asigment nie berat...
kne buat proposal untuk bukak tadika atau taska....
tapi kne betul2 wujud bende tu....contoh nyer :-

kne cari tapak kosong nk buat bangunan....
-tempat tu mesti nk strtegik...tk kn nk wat tadika lam utan..ish2...
pastu kne ukur luas...kne lukis plan...
-semua kiter kne wat...lukis plan...susun atur barang...warna dinding n sebagainya...huh!!~~
pastu kne kire semua nya...dari modal...pembelanjaan bulanan..yuran bulanan n mcam2 la...
-duit2...konon nye kne wat bajet la...huh detail tau...klu tak tadika bankrup..ha ha
pas da siap kne pegi bank untuk wat pinjaman...betol2...
-kate nyer kne isi borang siap2...sampai pihak bank terima...ha ha ha

mule2 dengar tension sangat...da la klas stat lambat....
macam2 da pikir....
tpi hampeh....
tk de la smpai gitu...
ha ha ha....

sampai sini je dulu k...
caw...asssalamualaikum...
~ERZA SHAFIKA~
Chill :)

Friday, April 27, 2012

sem enam

huh lame tk jumpe kawan2...
rindu sangat kt cik bell..moxx chan n semua2..dan sesiape yg tngah bace blog nie...
tapi ader jugak yang arap2 tk jumpe...hu hu

sem nie kiter orang kne amik subjek Pengurusan Program Awal Kanak-Kanak (KAA 3043) subjek nie bernilai 3 jam kredi..ha ha ha..untuk pengatahuan semue kite orang amik subjek nie ngan penuh risau..takot..n semua2 la..tension jadinya...hmmm kenape??..nanti kiter story2 kat entri lain k...

dalam jdual subjek nie ada 2 kli seminggu macam biaser...kelas nie ader sejam setip rabu kat kuliah muzik 2 (KM2) dan 2 jam lagi setiap jumaat kat KM3. 3 minggu petame lecture kiter orang tk masuk2...sedih aser...sayu hati ku...ececec..ye la geram sangat da la kuliah sehujung dunia kelasnya..hu hu..

last2 bukak portal..nk tengok sape la orang yg kite orang duk tungu2 nie...name nyer Puan Putri Afzan Maria Binti Zulkifli..comel sangat name dia..tebayang satu budak pompuan kecik yang sangat2 cute pakai derss  warna putih bunga2 wane pink, ikat rambut dua dengan tiara kat atas kepala...hu hu...
ha amacam comey kan...
:P

tungu punyer tunggu minggu 4 pon lecture tk masuk...aper lg kite orang pon wat la aktiviti rutin....berborak2 sampi abis mase...nk balik rugi....pas nie ader kls lg...duk borak2 dengar la citer...yang lecture kiter orang nie bru sampai malaysia...fuyoo..dia bru je abis belaja kat UK..6 tahun ye kat sane dapat maste n PhD...osem nyer lectyre ak~~hu hu...

tpi kali nie lecture ak tk msuk sebab anak dia sakit....perlu di bedah dengan segera...sedih nyer dengar...anak dia kecik lagi 3 tahun klu tk silap... :( .. kami doa kn yang terbaik untuk puan...semoga di permudahkan dan selamat semuanya...Amin...ak tk saba nk jumpe dia...ak mintak2 sangat dia spoting...fun...baik... so tk la tension2 nk wat asgment...

sampai sini je dulu k...
caw...asssalamualaikum..
 ~ERZA SHAFIKA~
Chill :)

Friday, April 20, 2012

Puan, Saya melapor diri

assalamualaikum puan,
sya ingin melaporkan diri..
puan cam saye tk??
:S


sya Wan Nur Erza Shafika Binti Mayizan
no matrik D20091035163
sedia buat asgment untuk puan...


ececece sirius plak....
ni bolg saye ye puan...

sampai sini je dulu k...
caw...asssalamualaikum...
~ERZA SHAFIKA~
Chill :)

kenape blog ini di wujudkan

orang bisenyer wat blog sebab;-
-nak luahkan perasaan..
-nak kongsikan pengetahuan..
-nak sebarkan ilmu..
-nak kembangkan bisness...
kan...tapi tujuan ak lain dari yang lain....

blog ini diwujudkn untuk...
-dapat markah dalam asgment
-siapkan asgment untuk subjek pengurusan (pengurusan program awal kanak-kanak
-grad kari UPSI... nie sebab yang paling penting....hu hu

jadi blog nie cume untuk asgment dan perbincangan dan kongsi2 idea dan tempat nk letak hasil kerja....
kiter orng kne buat stu kertas kerja untuk bukak satu tadika...
tpi kertas kerje nie siyess....
macam real punyer....
kiter orang kne cari kawasan yang betul2 wujud...
buat bajet, but pinjamn nmacam2 lg...
tu nanti aku citer dri week ke week...
okeh???
hu hu....

sampai sini je dulu k...
caw...asssalamualaikum...
~ERZA SHAFIKA~
Chill :)